۶ دی ۱۳۹۱، ۱۳:۲۱

استمرار پیگیریهای مهر/

آخرین وضعیت ساماندهی قلعه/"فلک الافلاک"به سقف کمبود اعتبار خورد!

آخرین وضعیت ساماندهی قلعه/"فلک الافلاک"به سقف کمبود اعتبار خورد!

خرم آباد - خبرگزاری مهر: در حالی 11 ماه از آزادسازی بخشی هایی از حریم قلعه فلک الافلاک می گذرد که به گفته مسئولان اجرای طرح جامع ساماندهی فلک الافلاک نیازمند 1.5 میلیارد تومان اعتبار است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان لرستان با اشاره به روند آزاد سازی حریم قلعه فلک الافلاک اظهار داشت: در آذرماه سال 82 موضوع آزاد سازی قلعه فلاک اقلاک به عنوان یک قانون در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

سید قاسم قربانی با اشاره به گذشت 9 سال از تصویب این قانون تصریح کرد: در راستای آزاد سازی و ساماندهی حریم قلعه فلک الافلاک تا کنون مطالعات فراوانی صورت گرفته است.

وی با اشاره به ارسال نامه ای به رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در این رابطه عنوان کرد: اخیرا نامه ای به رئیس سازمان میراث فرهنگی و همچنین استاندار لرستان در راستای ضرروت تسریع در روند آزاد سازی و ساماندهی قلعه فلک افلاک ارسال کرده ایم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان ابراز امیدواری کرد که با برگزاری جلساتی موانع موجود در زمینه آزاد سازی حریم و همچنین اجرای طرح جامع ساماندهی قلعه فلک الافلاک برطرف شود.

قربانی با بیان اینکه بعد از آزاد سازی حریم قلعه فلک الافلاک طرح جامع ساماندهی قلعه اجرا می شود گفت: این طرح جامع توسط مشاور انجام شده و آماده اجرا است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با بیان اینکه برای اجرای این طرح جامع نیازمند اعتبار هستیم افزود: برای اجرای فاز اول اجرای طرح ساماندهی قلعه حدود 1.5 میلیارد تومان نیاز است.

قربانی همچنین از پیگیری برای ثبت موقت جهانی قلعه تاریخی فلک الافلاک خبر داد و گفت: در این راستا دستور قاطع رئیس سازمان میراث فرهنگی برای تشکیل پرونده ثبت جهانی پلهای تاریخی و قلعه فلک الافلاک لرستان گرفته شده است.

بنابر این گزارش ، 20 سال مردم لرستان منتظر آزادسازی حریم بنای تاریخی قلعه فلک الافلاک بودند تا به گفته مسئولان در حریم این اثر باستانی یک سایت فرهنگی، گردشگری ایجاد شود.

این در حالیست که از تاریخ آزادسازی حریم این بنای باستانی توسط دانشگاه لرستان بیش از 11 ماه می گذرد ولی هنوز هیچ گونه عملیات زیباسازی و ساماندهی در این محل صورت نگرفته است تا نه مسافران نوروزی و نه مسافران تابستانی شاهد برنامه هایی که پیش از این مسئولان از آن سخن می گفتند نباشند.

در این راستا در اتفاقی دیگر به بهانه ایجاد کمپ و پارکینگ برای اسکان مسافران نوروزی در حریم آزادشده فلک الافلاک در محدوده دانشگاه لرستان، همزمان با ایام تعطیلات نوروزی چشمه ورودی به این محوطه و درختان و حوض وسط محوطه دانشگاه تخریب شد.

این در حالیست که به نظر می رسید در آستانه نوروز و با آزادسازی حریم فلک الافلاک از حصار ساختمانهای دانشگاه شاهد ایجاد یک فضای تفریحی و زیبا برای استقبال از مسافران در حریم این بنای تاریخی باشیم.

با این حال نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه با تخریب فضای سبز موجود در این محل که قدمتی تاریخی دارد و چیدمان آن به دوره قاجار بر می گردد یکی از زیبایی های حریم این بنای تاریخی به یغما رفت.

بعد از پایان تعطیلات نوروزی شاهد تبدیل حریم قلعه به پارکینگ و محل اجتماع مینی بوس های شهری بودیم تا برای مدت چند ماه این محل که به نظر می رسید با توجه به حضور گردشگران باید دارای منظره زیبایی باشد با هجوم ماشین ها و البته زباله ها مواجه شود.

آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک بعد از سالها رخداد خوشایندی بود که در زمان استانداری حبیب الله دهمرده به وقوع پیوست. با این حال این رخداد شیرین که می توانست تا ماهها و حتی سالها کام مردم خرم آباد را شیرین نگه دارد با بی توجهی در زمینه استفاده از این فرصت تاریخی در حال تبدیل شدن به فرصت سوزی دیگری است.

این در حالیست که سرپرست قبلی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در آخرین اظهار نظر خود از ساماندهی نمای ضلع شرقی قلعه تاریخی فلک‌الافلاک در نیمه دوم سال جاری خبر داده بود که با توجه به اظهارات مدیرکل جدید میراث فرهنگی به نظر می رسد این امر با کمبود اعتبار مواجه است.

قلعه فلک الافلاک بر بلندای تپه ای باستانی و طبیعی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده و دارای هشت برج و دو حیاط مستطیل شکل بوده است.

زیبایی و معماری شگفت انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این بنای کم نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 1776377

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha